Kalle Päätalo
http://www.hs.fi/hstv/uutiset/v1417784698469
Kalle Päätalon lapsenlapsi Vilja Päätalo kertoo miksi alkoi lukemaan isoisänsä kirjoja.
Parhaiten opiskelija Vilja Päätalo, 21, muistaa isoisänsä tämän hautajaisista. Kirjailija Kalle Päätalo kuoli 20. marraskuuta 2000, 81-vuotiaana ja jo pitkään sairastettuaan. Tyttärentytär oli tuolloin seitsenvuotias.
Päätalon kirjoissa on paljon hyvää, kun vain pääsee sisään niiden tyyliin (Ihan oikeasti! Uskokaa minua, niille naureskelijat, tämä ei ole maksettu mainos!), mutta yksi suosikkiasioistani on oman epätäydellisyyden myöntäminen.
Pelastettu kulttuuri: Iijoki-sarja, Vahto-Iivari ja mölläri
Leskinen tutustui Päätaloon tämän juhliessa 70-vuotispäiviään 1989.
-Juttelimme tuntikausia ja häntä ilahdutti, että tunsin hänen kirjansa niin läpikotaisin. En osaa laskea, monestiko olen lukenut ne kaikki.
Myöhemmin ystävät tapasivat silloin tällöin mm. Taivalkosken Päätalo-päivillä ja Tampereen teatterilla. Enemmän vaihdettiin ajatuksia kirjeitse. Välille syntyi 30 vuoden ikäerosta huolimatta läheisyys ja yhteisymmärrys.
Kalle Päätalon elämänkertaan liittyvä kolmiosainen TV-sarja ensimmäinen osa sai minut kirjoittamaan tänne Kalevan Juttutupaan, sillä Veli Käsmän Kostonjoki-sarjan romaanit olivat minulle todella lukuelämys. Sarjan osat, Kostonjoen kohina ja Koilliseeta tuulee, kuvaavat väkevästi Päätalon kirjoittamisen jälkeistä aikaa eli vuosia 1955 – 1970. Suosittelen todella Käsmän romaanien lukemista.
Rakennusmestari Päätalo sai äidinkielestä seiskan
Lapin erämaissa möyrysi sata vuotta sitten höyryveturi - Liikkui ilman kiskoja
Uudessa kirjassa päärooliin nousee Kalle Päätalon avioliiton ulkopuolella syntynyt poika Seppo Tamminen, jonka syntymästä Päätalo kirjoitti Pato murtuu -kirjassaan.
Lapsenlapset, lahtelaiset Otso ja Vilja, jotka ovat saaneet sukunimen Päätalo sekä Emmi ja Aliisa Oksanen Raisiossa sen sijaan muistavat Kallen ennen muuta isoisänä, joka kerrassaan herkistyi heidän seurassaan
Tämä Kalle Päätalon kirjoitus on julkaistu Kalevassa 14.2.1943.
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests