Tunturilappi

User avatar
Sony
Posts: 10949

Tunturilappi

Post#1 » 14 May 2015 13:15

Muonion kesävaellusreitti

Martti Silvennoisen viisiosaisessa reportaasissa vaelletaan Pallakselta Ounasjoelle ja palataan takaisin koskia laskien. Matkan varrella 75-vuotias tarinaniskijä Simoni Laakso muistelee nuoruutensa hurjaa rodeota 30-kiloisen lohen selässä.

Katso ohjelma tästä linkistä>>>Elävä arkisto
Attachments
Pallastunturin-hotelli.jpg
Pallastunturi/ Vanha hotelli pallas

User avatar
Sony
Posts: 10949

Re: Tunturilappi

Post#2 » 14 May 2015 13:18

Tunturilappi Pallastunturi/ vanha Hotelli Pallas
Attachments
mm.jpg
Hotellin suunnittelijat; Arkkitehdit Hämäläinen ja Vähäkallio.
Pallaksen Naisten maja.jpg
Naistenmaja Pallastunturissa.
Pallas vanha ja uusi 1954.jpg
Vasemmalla vanhan hotelli Pallaksen rauniot. Oikealla nykyinen hotelli Pallas, joka on rakennettu hirsistä. Kuva otettu 1954.
Pallashotellin-rakentaminen.jpg
Kuvassa rakennetaan alkuperäistä Pallashotellia. Hotellin sähkö tuotettiin vatikurussa olevalla generaattorilla. Maitoa matkailijat saivat hotellin omista lemistä joita oli muutama kappale.

User avatar
Sony
Posts: 10949

Re: Tunturilappi

Post#3 » 14 May 2015 13:19

Melkoista kynnöspeltoa olivat Lapin tiet keväällä 1955, kun kelirikko iski pahimmalla mahdollisella tavalla.

Toimittajaryhmä testasi Suomen tiestön kunnon tekemällä autoretken Helsingistä Kilpisjärvelle.

Kelirikkoisilla teillä 1950-luvun Ifa-merkkinen henkilöauto oli lujilla. Tiepohjat olivat kevätauringon sulattamia. Mudan sekainen sohjo vaikeutti menoa lähes koko matkan.

Sodan jälkeen Lapin tiestö oli muutenkin heikossa kunnossa. Tietöitä tehtiin kuitenkin urakalla ja selostaja lupaili, että vuoden päästä Lapin tiestö kuuluu jo maan parhaimpiin.

Teksti: Reijo Perälä

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/k ... edia=27594

Missään muualla ihminen ei tunne sellaista vapautta ja äärettömyyden riemua kuin Lapin hangilla. Lapissa on ajatonta kauneutta ja jylhää rauhaa, runoilee Carl-Erik Creutz vuonna 1951 valmistuneessa matkailufilmissä.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/h ... edia=94492

Mukavasti lämmittävä kevätaurinko ja hohtavat hanget ovat olleet Lapin matkailun houkuttimia 1900-luvun alkuvuosikymmenistä asti.

‚ÄĚ√Ąlk√§√§ unhoittako Lapin tuntureita hiihtolomaanne suunniteltaessa!‚ÄĚ julistaa vuonna 1939 kuvattu matkailufilmi.

Filmiyhtiö Aho & Soldanin tallentama filmi on ainutlaatuinen ajankuva, koska se on kuvattu vuosi ennen talvisodan syttymistä. Lapin kevätaurinko paistaa vielä kirkkaasti eikä lähestyvästä sodasta ole edes aavistusta.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/t ... edia=45490

Sodan tuhot olivat Lapissa vielä nähtävissä, kun filmiryhmä teki vuonna 1947 pitkän retken koiravaljakoilla Lapin tuntureissa. Filmille tallentui ainutlaatuista aineistoa niin hohtavilta hangilta kuin kevään kelirikostakin.

Kuvausryhmä matkasi valjakoillaan jopa 60 kilometrin päivämatkoja. Eväänä valjakkokoirilla oli hevosenlihaa, jota päiväannoksena kului koiraa kohti kilon kimpale.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/k ... edia=82491

Autoilu 1930-luvun Lapissa ei ollut aivan samanlaista kuin nykyisin. Parempi oli patikoida.

Vaikka taipaleet autolla taittuivatkin joutuisasti, tyssäsi matka silloin, kun vastaan tuli suo.

Tunturimaisemassa kelpasi telttailla tuolloinkin, mutta moniko nykymatkailija peseytyisi voimakkaasti virtaavassa koskessa vesiputouksen partaalla?

Teksti: Petra Himberg

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/a ... edia=41122

Surnu-Pekka asuttaa yksin pientä hirsikämppäänsä Vätsärin erämaassa Ylä-Lapissa. Eloa Suomen syrjäisimmässä kolkassa ei juuri modernin maailman meno hetkauta.

Norjan ja Venäjän rajojen tuntumassa, ylhäällä Suomi-neidon päässä sijaitseva Vätsärin erämaa-alue on pysynyt poissa turismin jaloista. Vaikeakulkuinen, syrjäinen alue ei päästä lähelleen helposti.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/s ... edia=51930

Kesän väriloisto ja talven hohtavat hanget ovat aina kiehtoneet Lapin kävijöitä. Jo 50-luvulla matkailu oli alueen asukkaille myös merkittävä elinkeino tai ainakin leivän lisä.

Vuonna 1956 valmistuneessa matkailufilmissä mainostetaan, että paras tapa päästä Lappiin on matkustaa junalla Rovaniemelle, jonne pari vuotta aiemmin oli valmistunut uusi rautatieasemakin.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/m ... edia=34711

Monenlaisia hiihtoasusteita, housuja ja hamosia n√§hd√§√§n 1930-luvun talviurheilua esittelev√§ss√§, upeassa filmikoosteessa. Tyyli on vapaa ‚Äď t√§rkeint√§ ovat hohtavat hanget ja talven riemut.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/h ... edia=82561

https://www.youtube.com/watch?v=p51BF8QjQYg
Sodankylän 'SOMPIO' ~ lyhytelokuva v:lta 1962

Arkiston aarteita: Pitkä matka Korvatunturille

Työnsä puolesta tunturin rinteillä on useasti kavunnut Värriön tutkimusaseman tutkimusteknikko Teuvo Hietajärvi. Hän on käynyt Korvatunturilla riekkotutkimuksen ja petoseurantojen vuoksi. Tutkimusasemalta Värriötunturista Korvatunturille on matkaa 50 kilometriä. Matka taittuu moottorikelkalla.

‚ÄĚKeskitalvella siell√§ kohtaa hiljaisen er√§maan. Aina ei kuulu edes linnunlaulua. Jos on hyv√§ k√§pyvuosi kuten t√§n√§ vuonna, niin k√§pylinnut voivat olla √§√§ness√§.‚ÄĚ
Korvatunturi sijaitsee Savukoskella Urho Kekkosen kansallispuistossa Suomen ja Venäjän rajavyöhykkeellä, jonne retkeilijä tarvitsee rajavartiostolta erikoisluvan. Mukana pitää olla myös opas joko rajavartiostolta tai paikallisilta matkailuyrittäjiltä.

Lue lisää>> http://www.suomenluonto.fi/sisalto/arti ... unturille/

Return to ‚ÄúVaellus ja retkeilypaikat‚ÄĚ

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron