Vesimiehen aika

Image Perusta oma blogi

Sony

Re: Vesimiehen aika

Post#102 » 22 May 2015 16:37

Mahariskille tehtävä #/hattu"# Viljelet viihdefoorumin linkkiä joka palstalla. "#idea#/ Manian voimalla /raa"/)

Hän voi esimerkiksi käyttää rahaa yli varojen, sortua uhkapeleihin tai sopimattomaan sosiaaliseen käytökseen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mania

Mahariski

Post#103 » 22 May 2015 17:35

KASVAIN SANOI KASVAIN JA KASVOI VAIN!! Sain videon harmagetoon ladattua ensin juutuupiin ja sitten Viihdefoorumille ja lopuksi on menossa naamakirjaan mainittu vilimi, joka ei ketään naurata. Oli se sen verran verkkaista höpötystä (10:53)...12:39 missä se Paksu- Pekka taas luuraa, pullot hopi hopi inkkarina Alkoon ja sitten Löytikxeen hakuun Mahariskin parin päivän sapuskat...13:27 enää ei ole estoja siis estottomasti olen jakanut tykännyt ja lahrannut eiku ladannu. Mis vitus pekka ja taulutelkku sekä uusi kännykkä? 17:32 olen syönyt koko ajan ja vuottanut, vaan kukaan ei edes soita, heh. Aber olen varma siitä että olen naamakirjaan riittävästi luukuttanut matskua. Koko facking dei koneella!
/#nauru/" #"/lol#/ /#os/

Sony

Post#104 » 22 May 2015 17:39

Sarpatinharjunlaitaa helkamalla tänään kurvailin. Mahariski näkyi olevan kämpässään. Akkunan eteen oli vedetty kaihtimet, aurinkoako hää pelkää?

Sony

Post#105 » 22 May 2015 17:46

Vesimiehen on aika ottaa maailma haltuun. /th(/)/ http://www.vauva.fi/keskustelu Tuossa hyvä sivusto mihin tunkea mahariskivideoita ja viihdefoorumin linkkejä.( ei tarvitse kirjautua) Toinen paikka = Suomi24 #/hattu"#

Mahariski

Post#106 » 22 May 2015 22:37

Is√§ll√§ni on hyvin hoidettua nuort koivikkoa m√∂kin l√§hettyvill√§ Severintiell√§ Mattilan talolta. Heikkarin takana on ilmeisesti harventamatonta kuusi tai m√§ntymets√§√§, vittu. √Ąidill√§ni on ihan hukkapalsta kolmiahontien alkup√§√§ss√§ Hattulassa. m√∂kki on 10b ja sill√§ tosi arvokas tontti kapean niemen k√§rjess√§. Olen tontille suojellut katajaa sek√§ pihlajia, niemen k√§rki kondiksessa! Mutta sen perikunnasta lohkotun palstan saisi √§itee myyd√§ ja lahjoittaa rahat k√§teisen√§ vaikka ohi verottajan ennakkoperint√∂n√§? Mutta Veikko Mattila Vanamontie 24 13500 hml , h√§neen voisitte yhteytt√§ ottaa. on varmaan nytkin oJAJ√ĄRVVEN M√ĖKILL√Ą KLAPIKONEELLA ENSI TALVEN PUITA PINOOMASSA, ETT√Ą KUIVUVAT TALVEKSI L√ĄMMITT√ĄM√Ą√ĄN VARAAVIA TAKKOJA hIRSIM√ĄESS√Ą vANAMONTIE 24. iS√Ą EI EHK√Ą KOUOPEROI, MUTTA KANNATTAA KOKEILLA JUNIKKAASTI! mINULLA EI JUURI NYT OLE PUHELINTA, VASTAAJA KUITENKIN ON P√Ą√ĄLL√Ą, ETT√Ą SINNE VAAN VIESTI√Ą HETI tERO NIIN ETT√Ą TERSKA PUNOTTAA. AIMO.VETERAANI@GMAIL.CON (PERSAUKINEN MIES) TULE M√ĖKILLE SAUNOMAAN, SUUNNITELLAAN PAREMMIN. PUHELIN KONDIKSESSA L√ĄHIP√ĄIVIN√Ą, UUSI K√ĄNNYKK√Ą TRULOSSA KOTIINKULJETUKSENA SAMALLA KUN TUOVAT TAULUTELKUNKIN. tILILL√Ą EI N√ĄIN ASUMISTUKEAKIN SAAVANA TY√ĖKYVYTT√ĖMYYSEL√ĄKKEELL√Ą KITUUTTAVA JOUTOMIES. kUN RAHAA TULEE TILLE EI SIELL√Ą PARANE PALJOA OLLA 1300‚ā¨ EL√ĄKKEEST√Ą. NE RAHATHAN MENEV√ĄT SIKAAREIHIN JA LIK√Ė√ĖRIIN? vAIMOLLA ON TILILLENI RINNAKKAISKORTTI nORDEAAN, MUTTA KUN OTTI ERON EIK√Ą OLLUT AVIOEHTOA ON MINUN PAKKO JOTENKIN SAADA SITTEN HAMASSA TULEVAISUUDESSA PERINT√ĖVEROT MAKSETTAVA EDES mAHARISKI PRODUCTION KAUTTA. oLEN VARMAANKIN VAIN SELLAINEN ALOITTELEVA PIENYRITT√ĄJ√Ą. eTT√Ą JOS SE ENTINEN HML KAUPUNKIEM√ĄNT√Ą MENISIS VAAN L√ĄHIHOITAJAN HOMMIINN PSYKIATRIALLE NUORTEN OSASTOLLE ¬†APPARALLE. JNE YM SE ON TERSKA MELA HEOPPIS, TOGETHER WE ARE SO WEAK...
KASVAIN SANOI KASVAIN JA KASVOI VAIN!! Sain videon harmagetoon ladattua ensin juutuupiin ja sitten Viihdefoorumille ja lopuksi on menossa naamakirjaan mainittu vilimi, joka ei ket√§√§n naurata. Oli se sen verran verkkaista h√∂p√∂tyst√§ (10:53)...12:39 miss√§ se Paksu- Pekka taas luuraa, pullot hopi hopi inkkarina Alkoon ja sitten L√∂ytikxeen hakuun Mahariskin parin p√§iv√§n sapuskat...13:27 en√§√§ ei ole estoja siis estottomasti olen jakanut tyk√§nnyt ja lahrannut eiku ladannu. Mis vitus pekka ja taulutelkku sek√§ uusi k√§nnykk√§? 17:32 olen sy√∂nyt koko ajan ja vuottanut, vaan kukaan ei edes soita, heh. Aber olen varma siit√§ ett√§ olen naamakirjaan riitt√§v√§sti luukuttanut matskua. Koko facking dei koneella! 18:40 olin makuulla vaan en nukahtanut 19:55 kolikkopelit Kummeli -20@. Tilasin 7 p√§iv√§√§ ja osallistuin kilpaan Puhekupla & Viikon vitsi & √§√§nest√§ viimeinen t√§htytt√∂ ja Armanin kirjan haluan itselleni (kotoisin Iranista?) Lis√§ksi lukuisia linkkej√§ After downilta to FB. 20:11 Kalleen kirjoittivat muun muassa¬†Veikko Ennala,¬†Jorma Ojaharju,¬†Oskar Reponen,¬†Martti Innanen¬†ja¬†Juha Vainio.[1]Kallen luultavasti tunnetuin kiert√§v√§ reportteri oli B√∂rje Mellberg, joka raportoi lehteen erityisesti Viron ja Latvian matkojen edesottamuksistaan.1980-luvulla Kalle sponsoroi my√∂s ‚ÄĚK√§teenvedon SM-kisoja‚ÄĚ, jossa lehden mukaan "maan parhaat runkkarit k√§sitteliv√§t seiv√§st√§√§n taidolla ja asiantuntemuksella" ja esimerkiksi vuonna¬†1981¬†"nelj√§ parasta sai alle minuutin ajan ja voittaja ylsi huikeaan 3,5 sekuntin lopputulokseen.Kaisa Riihinen¬†on ollut Kallen p√§√§toimittaja vuodesta 2012
Telkusta kuuluu äänet Kaikilta kanavilta, yhdeltäkään ei tule kuvaa vittu ..20:54 linkitin katsotuimpia videoitani naamakirjaan.Sir you can search our company on www.allianceinmotion.com, address - Unit 301 AIC Burgundy Empire Tower ADB Ave., Ortigas, Pasig City, Philippines, Office Contact No.-7060277 / 7062301
Alliance In Motion Global Inc.
write to me aimo.veteraani@gmail.com Aimo Mattila you tube aimo mattila google Mahariski
Sir you can search our company on www.allianceinmotion.com, address - Unit 301 AIC Burgundy Empire Tower ADB Ave., Ortigas, Pasig City, Philippines, Office Contact No.-7060277 / 7062301
Alliance In Motion Global Inc.
write to me aimo.veteraani@gmail.com Aimo Mattila you tube aimo mattila google Mahariski
I have already send you a message sir thru e-mail
Hello sir. Right now our company do not conduct any online transactions when it comes to pay-ins for Global Package the new members from finland. It is because we do not have yet Branch Center Office there. Our plan is to have and build business leaders and partners there in finland. And you will be one of the top pioneering members there. Our goal first is to multiply there then any of you who are already members can apply put-up your own Satellite Branch Center Office there.
You can send the money to me and I will be the one who will make the pay-ins to the company. The company will ship all the products together with the all the business kits to you. And I will be the one to encode your membership at the computer and when done you can open your account and reset your account settings there so that you will be the only one who has the access on your business tracking web page.
This mummified monk was recently discovered in Mongolia. Wrapped in traditional buddhist robes and extremely well preserved, the condition of this mummy is baffling researchers. Buddhists leaders say the monk is sitting in the lotus position and is in a deep meditative trance - not dead.
The doctor to Tibetan spiritual leader the Dalai Lama, told the Siberian Times that the monk was in a rare state of meditation called "tukdam". 
If the meditator can continue to stay in this meditative state, he can become a Buddha," Dr. Barry Kerzin, reports. "Reaching such a high spiritual level the meditator will also help others, and all the people around will feel a deep sense of joy."

The meditator was discovered in a cave when a man tried to steal him to sell on the black market. The thief was arrested and the meditator is now being guarded at the National Centre of Forensic Expertise. 

Is it possible that this monk has attained buddha-like status by using meditation? It wouldn't be the first time evidence like this has presented itself. In the documentary called "The Boy With Divine Powers" [Watch Here], a boy mediates for over 7 years to attain a buddhahood realization, reportedly without eating, or even sleeping. The powers of meditation will continue to astound science, however buddhists seem to be well aware of this kind of phenomenon. Usually secretive about these feats, buddhist monks have slowly opened up about these legendary practices.

Hello sir. Right now our company do not conduct any online transactions when it comes to pay-ins for Global Package the new members from finland. It is because we do not have yet Branch Center Office there. Our plan is to have and build business leaders and partners there in finland. And you will be one of the top pioneering members there. Our goal first is to multiply there then any of you who are already members can apply put-up your own Satellite Branch Center Office there. (Hei herra. Juuri nyt meidän yritys eivät hoida mitään verkkoasiointi kun se tulee maksamaan laajennuksia Global Package uutta jäsentä Suomi. Se johtuu siitä, meillä ei ole vielä Branch Centerin toimiston sinne. Tavoitteenamme on olla ja rakentaa yritysjohtajat ja yhteistyökumppaneiden siellä Suomessa. Ja olet yksi alkuun uraauurtava jäsenet siellä. Tavoitteenamme Ensimmäinen on kertoa siellä sitten joku teistä, jotka ovat jo nyt jäsenet voivat hakea laittaa-up oman Satellite Branch Centerin toimiston sinne.)

Postilaatikko
x

Rich Alarin <richalarin@gmail.com>

21.38 (52 minuuttia sitten

Rich Alarin <richalarin@gmail.com>

21.57 (33 minuuttia sitten)

englanti

suomi

Näytä alkuperäinen viesti
√Ąl√§ k√§√§nn√§ automaattisesti sellaisia viestej√§, jotka on kirjoitettu kielell√§: englanti

Voit lähettää rahat minulle ja minä olen se, joka tekee maksu-ins yritykselle. Yhtiö lähettää kaikki tuotteet yhdessä kaikkien liiketoiminta sarjat sinulle. Ja aion olla yksi koodata jäsenyyden tietokoneen ääressä, ja kun valmis, voit avata tilin ja palauttaa tilin asetuksista siellä niin, että sinulla on ainoa, jolla on pääsy yrityksesi seuranta Web-sivun.
Pe 23. toukokuuta 2015 02:38, Rich Alarin < richalarin@gmail.com > kirjoitti: 

Näytä alkuperäinen viesti
√Ąl√§ k√§√§nn√§ automaattisesti sellaisia viestej√§, jotka on kirjoitettu kielell√§: englanti

Olet varma, että rahat menevät suoraan yrityksen heti sinun täytyy lähettää sen minulle. Oman ATM / tunnus lähetä atleast 3 skannattu voimassa ID peräkkäin. Myös oman 3kpl. 2 2 kuvat skannataan. Ja alapuolella skannattuja kuvia teidän
allekirjoitus 3x.

Sony

Post#107 » 22 May 2015 22:42

Mahariski

Post#108 » 22 May 2015 22:44

Olet varma, että rahat menevät suoraan yrityksen heti sinun täytyy lähettää sen minulle. Oman ATM / tunnus lähetä atleast 3 skannattu voimassa ID peräkkäin. Myös oman 3kpl. 2 2 kuvat skannataan. Ja alapuolella skannattuja kuvia teidän
allekirjoitus 3x.

(Hei herra. Juuri nyt meidän yritys eivät hoida mitään verkkoasiointi kun se tulee maksamaan laajennuksia Global Package uutta jäsentä Suomi. Se johtuu siitä, meillä ei ole vielä Branch Centerin toimiston sinne. Tavoitteenamme on olla ja rakentaa yritysjohtajat ja yhteistyökumppaneiden siellä Suomessa. Ja olet yksi alkuun uraauurtava jäsenet siellä. Tavoitteenamme Ensimmäinen on kertoa siellä sitten joku teistä, jotka ovat jo nyt jäsenet voivat hakea laittaa-up oman Satellite Branch Centerin toimiston sinne.) Voit lähettää rahat minulle ja minä olen se, joka tekee maksu-ins yritykselle. Yhtiö lähettää kaikki tuotteet yhdessä kaikkien liiketoiminta sarjat sinulle. Ja aion olla yksi koodata jäsenyyden tietokoneen ääressä, ja kun valmis, voit avata tilin ja palauttaa tilin asetuksista siellä niin, että sinulla on ainoa, jolla on pääsy yrityksesi seuranta Web-sivun.
Pe 23. toukokuuta 2015 02:38, Rich Alarin < richalarin@gmail.com > kirjoitti:  Olet varma, että rahat menevät suoraan yrityksen heti sinun täytyy lähettää sen minulle. Oman ATM / tunnus lähetä atleast 3 skannattu voimassa ID peräkkäin. Myös oman 3kpl. 2 2 kuvat skannataan. Ja alapuolella skannattuja kuvia teidän /#musti/"

Mahariski

Post#109 » 22 May 2015 22:46

auta Vesa minua, kun olet pisness mies! En ihan ymmärrä ylläolevia tekstejä, mistä on kymysysys /th(/)/

Sony

Post#110 » 22 May 2015 22:52

Olen viihtyy, mutta koitan auttaa. Kuulostaa joltain Nigerialaishuijaukselta. /th(/)/

Mahariski

Post#111 » 23 May 2015 09:07

tiesinhän minä että kaveria ei jätetä. yhdessä on monta vuotta kuljettu välillä naama norsunvitulla mutta voorumeita yhdessä rakentaen. Nyt vasta minä olen alkanut mainostaa! Myös sinua ja Pohjojammaatakin. Laita jatkossa suoraan naamakirjaan kaikki uudet videosi minun seinälleni ja Herapää Aatu myös. Herätkää jäbät: hämäläinen hälläpyörä lahti hyrräämään. Arvatkaas kenen kaverilistalla on noin 1000 ulkomaalaista kaveria?
/th(/)/ /th(/)/ "#hero3<
tule nyt ihmeessä tänään käymään, tarvitsen kuvaajaa yhteen rojektiin grillistä 42 askelta Karhupatsaalle Soita minulle, anna puhelinnumerosi. Minä olisin käyttänyt sinua kuvaajana jo monta kertaa. olen joutunut kuitenkin vastenmielisesti olemaan kameran edessä

Mahariski

Post#112 » 23 May 2015 09:09

23.5 La / Lyyli alatyyli. Koitin kyllä unta saada jo iltakymmeneltä, mutta suuret tosi isot pisnexet valvottivat. No kahveeta tippumaan! Kokosin jo tavaraa myytäväksi perustamassani Sarpatin kierrätyspisteessä pesutuvalla. Enhän tyhmä olee! Tavaraa on helvetisti jota en raski oikealle kierrätykselle viedä tai vuokrata kallista kirppari pöytää niille. Minullahan on ilmainen kirppari, joka sisältyy vuokraan. Auki vuorokauden ympäri joka ikinen päivä.. Eihän siihen koppiin kerralla paljon mahdu, mutta kyllähän intissä asevarastoapulaisena opin olen saanut pakkaamisesta,niin että hyllyt kohta notkuvat. Kun en muuta ajankulua keksi olen siis ryhtynyt yrittäjäksi ja yritysnimi on Mahariski productions / Voittoa tavoittelematon yhteisö jossa toistaiseksi vain yksi toimintaa johtava ihminen Aimo Mattila. Niinpä noin kahdelle tuhannelle naamakirja- kaverilleni esitin kutsun tykkäämään sivustostani, jolla nyt alkuun mainostan vain youtubevideoitani sekä blogejani Viihdefoorumilla. Kunhan saan eläkkeen lähdemme Pekan ja Tiinan kanssa Pukarolle ja laitan sen siihen kuntoon, että siellä kehtaa järjestää saunailtoja sekä mahdollisesti vuokrata mökkiä myös ulkomaalaisille! 2:16 kuugel varmuuskopioi kaikki kuvatiedostoni mukaanlukien videotkin. Kestänee monta tuntia? Mutta ovat sitten tallessa prkl käyttämättä ulkoista levyäni numero 2. 3:16Päällikkö yrityksessä Sirius Satellite Radio jaTyöharjoittelu yrityksessä Sirius Satellite RadioEntinen: PSHP/TAYS
Opiskeli koulussa Potala
Entinen: Poltinahon yhteiskoulun iltalinjalta YO 1978
Asuu nyt paikkakunnalla Nokia (kaupunki)

Mahariski

Post#113 » 23 May 2015 13:50

https://www.youtube.com/watch?v=BQF0cm9w318
/th(/)/ TULE KALLIOPOIKANA TAI xxxxxxxx TAI MARJIKSENA K√ĄYM√Ą√ĄN T√ĄN√Ą√ĄN TI HUOMENNA. oLEN KOTONA. pIDET√Ą√ĄN PALAVERIA JOTTA VIIHDEVOORUMI L√ĄHTEE UUTEEN NOUSUUN.. "#idea#/
Last edited by Sony on 24 May 2015 12:07, edited 1 time in total.
Reason: Nimi poistettu

Mahariski

Post#114 » 23 May 2015 14:25

https://www.youtube.com/watch?v=I8vLcNQmzkM #/cool/#

ota kamera mukaan ja kuvaat "#hero3< minua

Sony

Post#115 » 23 May 2015 14:29

Ei ainakaan tänään ole aikaa. Juuri tulin pyörälenkiltä ja keskusurheilukentän laidalla hetken olin.

Sony

Post#116 » 23 May 2015 14:38

http://keskustelu.suomi24.fi/urheilu-ja ... onrakennus Viihdefoorumia yritetään dissata. Muskleforumin pälli availee tuonne viihdefoorumiaiheisia ketjuja solkenaan. Sinne kannattaa tykittää viihdefoorumin linkkejä. //#p#

Mahariski

Post#117 » 23 May 2015 14:55

12:46 paljon on tapahtunut! Kerron lyhyesti: K√§velin huoltamolle lenkkikeng√§t jalassa kovaan vatsatuuleen pit√§en vauhdin kirkonm√§ess√§kin sellaisena ett√§ rasvaa paloi enk√§ siis j√§rin heng√§stynyt. Tyhjil√§ olutt√∂lkkej√§ oli 22,10‚ā¨ edest√§ ja ostin reilummin niit√§ tupakkaktuotteita. Lasku 37‚ā¨kun 22,10‚ā¨ laskusta v√§hennettiin. Siis sikaareja ostin 4 lodjua, oikein pitk√§√§ ja paksua hujleen. K√§velin keskusutrheilukent√§lle jossa Nokian Pyryn lapsilla oli viimeinen harjoituskerta ennenkuin kent√§ll√§ alkaa t√§ysremontti 1.6 ja toiminnot jatkuvat sitten Siuron kent√§ll√§. Kuvasin 40m juoksua, kuulanty√∂nt√∂√§ ja pituushyppy√§kin. Arvokasta dokumenttia! Paikalla koko wanhojen porukka eli yu-jaoston vet√§j√§t mittamiehin√§. I,m back! Heille ilmoitin tulevani unholassa olleen veteraanijaoston puuhamieheksi ja olen k√§ytett√§viss√§ tuomarikorttini suomin valtuuksin. Toki kaikille lasten vanhemmille mainostin ett√§ Youtubesta l√∂ytyy jo t√§n√§√§n kaikki kuvaamani materiaali. Paitsi huoltamon √§ij√§ ei halunnut mainostaa puljuaan. Pekka ja Tiina jotenkin l√∂ysiv√§t minut kent√§lt√§ ja <Tiina tarjosi meille k√§ristemakkarat ja Pekka kyydin Sarpattiin. L√§htiv√§t sitten H√§meenlinnan kautta Helsinkiin ja illalla tulevat takaisin. Istuin grillill√§ kun siihen tuli Iirolle sopiva Marianne, mielenterveys h√§nell√§kin rassaa ja skitsofreenikolksi on diagnostoitu. 12:57 alan ladata elokuvia koneelle ja sen j√§lkeen juutuupiin ja naamakirjaankin.

Mahariski

Post#119 » 23 May 2015 19:58

Huomenna sitten teet parhaan videosi "#idea#/ xxxxxxxxx
Last edited by Sony on 24 May 2015 12:06, edited 1 time in total.
Reason: NIMI poistettu

Mahariski

Post#120 » 24 May 2015 01:59

Helluntai on Pyhän Hengen vuodattamiselle omistettu kristillinen juhlapäivä. Helluntaita vietetään seitsemän viikon kuluttua pääsiäisestä ja kymmenen päivää helatorstainjälkeen. Läntisten kirkkojen pääsiäissäännön mukaan helluntai on aikaisintaan 10. toukokuuta (kuten vuosina 1818 ja 2285) ja viimeistään 13. kesäkuuta (kuten 1943 ja 2038). Vuonna 2014 helluntai oli 8. kesäkuuta. Suomeen sana helluntai on tullut muinaisruotsin sanoista hælgho dagher ’pyhät päivät’; nykyruotsiksi helluntai on pingst.
Alkuper√§lt√§√§n ja ajankohdaltaan helluntai liittyy my√∂s¬†juutalaisten¬†Ň°avuot-juhlaan eli viikkojuhlaan, jota vietet√§√§n seitsem√§n viikkoa juutalaisten p√§√§si√§isen eli¬†pesahin¬†j√§lkeen toisaalta¬†sadonkorjuu¬≠juhlana, toisaalta¬†Siinailla¬†tapahtuneen¬†lain antamisen¬†muisto¬≠juhlana.¬†Uudessa testamentissa¬†t√§st√§ juhlasta k√§ytet√§√§n nimityst√§ helluntai.
Suomessa helluntai on kirkkolain mukainen kirkollinen juhlapäivä. Koska se on aina sunnuntai, se ei useimmilla työ­paikoilla vaikuta työaika­järjestelyihin, mutta kaupatpidetään silloin eräin poikkeuksin laki­sääteisesti kiinni.[Helluntai kristinuskon juhlana[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Kristityt viettävät helluntaita Pyhän Hengen vuodattamisen ja kristillisen kirkon perustamisen muistoksi[3], jotka Raamatun mukaan tapahtuivat juutalaisten helluntaipäivänä, kymmenen päivää Kristuksentaivaaseenastumisen jälkeen.
Varsinainen helluntaip√§iv√§ on aina sunnuntaina, mutta useissa maissa my√∂s seuraava maanantai, toinen helluntaip√§iv√§, on pyh√§p√§iv√§. Niin oli Suomessakin vuoteen 1972 saakka. Ruotsissa ja Suomessa ennen vuotta 1774 my√∂s seuraava tiistai ja keskiviikko olivat pyh√§p√§ivi√§. My√∂hemmin, vuosina 1973‚Äď1991, Suomessa vietettiin pyh√§p√§iv√§n√§ varsinaisen helluntaip√§iv√§n lis√§ksi my√∂s edelt√§v√§√§ lauantaita, jonka nimi oli tuolloin¬†helluntain valmistusp√§iv√§.¬†Toisen helluntaip√§iv√§n palauttamisesta Suomessa on k√§yty vilkasta keskustelua.kenen mukaan?¬†Ruotsissa¬†toinen helluntaip√§iv√§ menetti asemansa pyh√§- ja vapaap√§iv√§n√§ vuodesta 2005 l√§htien, jolloin Ruotsin kansallisp√§iv√§st√§ 6. kes√§kuuta tuli vapaap√§iv√§. Esimerkiksi¬†Norjassa¬†toinen helluntaip√§iv√§ on edelleen pyh√§p√§iv√§.
Helluntai on kristikunnan kolmanneksi suurin juhla pääsiäisen ja joulun jälkeen. Helluntai on erityisen tärkeä juhla helluntailaisuudessa. Ortodoksit nimittävät varsinaista helluntaipäivää Pyhän Kolminaisuuden päiväksija sitä seuraavaa maanantaita (toista helluntaipäivää) Pyhän Hengen päiväksi.
Helluntai muissa kristillisperäisissä uskonnoissa[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Jehovan todistajille helluntailla on vain historiallista merkitystä vuoden 33 jaa. tapahtumista.
Tapahtumat Raamatun mukaan[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Ensimmäisestä kristillisestä helluntaista kerrotaan Raamatussa Apostolien tekojen toisessa luvussa:
Ja he näkivät ikään kuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itse kunkin päälle. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
Samassa Apostolien tekojen luvussa kerrotaan myös, että Jerusalemiin oli tuolloin saapunut suuri joukko juutalaisia pyhiinvaeltajia eri maista, ja he hämmästelivät sitä, kuinka oppimattomat galilealaiset saattoivat puhua heidän kaikkien kotimaidensa kieliä. Jotkut epäilivät apostolien olleen juovuksissa, mutta Pietari kumosi tämän väitteen pitämällä saarnan, jossa hän selitti erään Joelin kirjassa olleen profetian nyt toteutuneen. Tämän saarnan vaikutuksesta noin 3000 henkeä otti vastaan kasteen ja liittyi ensimmäiseen kristilliseen seurakuntaan.
Helluntai suomalaisessa kansanperinteessä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Entisajan nuoriso¬†lauloi,¬†leikki¬†ja¬†tanssi¬†helluntain aikaan. Parisuhdetta kes√§ksi etsivien parissa pidettiin otollisena, ett√§ heila l√∂ytyi helluntaihin menness√§. ‚ÄĚJos ei ole heilaa helluntaina, ei ole koko kes√§n√§.‚ÄĚHelluntaisunnuntaita edelt√§v√§n√§ lauantaina on Etel√§- ja Lounais-Suomessa poltettu¬†helavalkeita. Kuuluisin kansanperinteen kev√§tjuhla on¬†S√§√§ksm√§en¬†Ritvalan¬†helkajuhla. Helkajuhlassa neidot kulkevat kyl√§n teit√§ laulaen¬†kalevalamittaisia¬†lauluja,¬†helkavirsi√§.
Yksi juhlan osa oli helluntaisauna.¬†Koivun¬†lehdet ovat tulleet esiin ja uusilla¬†vastoilla¬†voi vihtoa. ‚ÄĚHelluntaina, lauantaina, uusi vihta vihdotaan.‚ÄĚ Saunominen oli my√∂s naimaonnen nostattamissauna, puhutaan lemmensaunasta eli neidiskylvyist√§. Neito kylvet√§√§n ja lemmennostosanat kuuluivat: ‚ÄĚNouse lempi liehumahan, kunnia kapuamahan.‚ÄĚ Pohjoisessa naimattomat tyt√∂t saattoivat sanoa: ‚ÄĚEn joutunut joululle, enk√§ p√§√§ssyt p√§√§si√§iselle, vaan kyll√§ hellun helluntaille.‚ÄĚ Voitiin my√∂s kehaista: ‚ÄĚHeilani on kuin helluntai‚ÄĚ.
Vanhassa suomalaisessa uskonnossa kyläyhteisö järjesti keväällä vakkajuhlat. Ukon vakat -nimistä juhlaa on voitu viettää arvioiden mukaan 25. toukokuuta.

Return to ‚ÄúBlogit‚ÄĚ