kp

Testaa täällä foormin toimintoja. Alue siivotaan automaattisesti!
User avatar
Sony
Posts: 10948

Re: kp

Post#1 » 18 Jul 2016 23:05

Jakovlev Jak-3UYak-3u - 1 (kopio 1)© Tim Jansson
Neuvostoliiton ilmavoimat sai käyttöönsä kesällä 1944 yhden kaikkein parhaimmista ja pelätyimmistä hävittäjistään. Jak-3:sta voi kutsua suorastaan Neuvostoliiton Spitfireksi, niin suuri merkitys uudella hävittäjällä oli itärintaman ilmasotaan.

Nopea, ketterä ja lento-ominaisuuksiltaan ensiluokkainen Jak-3 oli niin vaarallinen vastustaja, että Luftwaffen väitetään antaneen käskyn välttää ilmataisteluja uuden hävittäjän kanssa. Jak-3 koneet eivät taistelleet Suomen rintamalla, mutta ulkoasultaan hyvin samankaltaiset vanhemmat Jakit olivat tuttuja vastustajia myös suomalaislentäjille. Jak-3 on numerostaan huolimatta sodanaikaisen Jak-sarjan (Jak-1, Jak-7 ja Jak-9) viimeisin tyyppi, ja sitä valmistettiin lähes 5000 kappaletta. Yleisimmässä variantissa oli aseistuksena 20 millimetrin tykki ja raskas konekivääri.

Jämille saapuva Jak-3U on replika koneen viimeisestä, alkujaan AS-82FN-tähtimoottorilla ja kahdella 20 millimetrin tykillä varustetusta versiosta. Koneen 1200 hevosvoiman 14-sylinterinen ja 30-litrainen tähtimoottori tarjoaa lentonäytösvieraille taatusti ikimuistettavat jyrinät.

Jak-3U -hävittäjän klassiset, linjakkaat muodot nähdään ensimmäistä kertaa koskaan Suomen taivaalla. Koneen omistaa hollantilainen Yak Association ja näytöksessä sitä lentää Rick van der Graaf.

User avatar
Sony
Posts: 10948

Re: kp

Post#2 » 18 Jul 2016 23:06

North American T-28 TrojanTrojan 2© Jörgen Nilsson
North American Aviation -yhtiön valmistama T-28 Trojan -harjoituskone oli suositun T-6 Texanin seuraaja. Yhdysvaltain laivasto käytti 26.9.1949 ensilentonsa lentänyttä konetta 1980-luvulle asti. Jämille saapuvaa T-28 Trojan konetta lentää sen omistaja Sten Svensson.

Tekniset tiedot:

Moottori: Wright Cyclone R-1820-86 -tähtimoottori
Teho: 1425 hv
Huippunopeus: 552 km/h
Maks. paino: 3855 kg
Siipiväli: 12,23 m
Pituus: 10,06 m
Korkeus: 3,86 m
Aseistamaton

User avatar
Sony
Posts: 10948

Re: kp

Post#3 » 18 Jul 2016 23:07

Mihail Mamistov & Extra 330LX DSC 4235 (kopio)© Mikko Maliniemi
Mihail Mamistov, taitolennon Euroopan- ja maailmanmestari lentää lauantaina 16. päivä freestyle-ohjelmansa musiikin tahtiin tällä upealla Extra 330LX - taitolentokoneella.

Tekniset tiedot
Moottori Lycoming AEIO-580-B1A
Teho 315 hv
Pituus 6,90 m
Korkeus 2,60 m
Siipiväli 8,00 m
G-rajat +/-10G, 2henk. +/-8G
Max. paino 950 kg
Max. nopeus 407 km/h

User avatar
Sony
Posts: 10948

Re: kp

Post#4 » 18 Jul 2016 23:07

SwAFHF - Harvard Team2015 08 08 5116 NIK 2© Jörgen Nilsson
Swedish Airforce Historic Flight osallistuu näytökseen neljällä Noorduyn Harvard - koneella.

Tekniset tiedot:

Moottori Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp tähtimoottori
Teho 600 hv
Pituus 8,84 m
Siipiväli 12,81 m
Korkeus 3,57 m
Max. paino 2548 kg
Huippuopeus 335 km/h

User avatar
Sony
Posts: 10948

Re: kp

Post#5 » 22 Jul 2016 12:09

Heinäkuussa 1939 valmistunut kone oli ensimmäinen VL Viima II -sarjan kone. Se sai tunnuksekseen VI-3 ja nimekseen Haijala Suomen ensimmäisen lentomestarin mukaan. 1963 yksityisomistukseen myyty kone päätyi lopulta Saksaan, jossa se lensi Suomen Ilmavoimien jatkosodan aikaisiin väreihin.

Hawker Hurricane - projektistaan tunnettu Phil Lawton osti koneen keväällä 2015. VL Viima II lentää Jämillä näytöksen molempina päivinä.

Tekniset tiedot

Moottori: Siemens Halske Sh 14A -7 -tähtimoottori
Teho: 160 hv
Huippunopeus: 186 km/h
Maks. paino: 875 kg
Siipiväli: 9,20 m
Pituus: 7,35 m
Korkeus: 2,73 m
Aseistamaton

User avatar
Sony
Posts: 10948

Re: kp

Post#6 » 16 Nov 2018 14:11

Lisenssi
Palvelussa näytettävät Helsingin kaupunginmuseon kuvat lisensoidaan Nimeä 4.0 Kansainvälinen (CC BY 4.0) -lisenssillä.
Käytön yhteydessä on mainittava kuvaaja (jos tiedossa) ja Helsingin kaupunginmuseo. https://www.helsinkikuvia.fi/collection/21/?rid=353 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.fi
Kuva 1 Kaksi miespyöräilijää. Tekijä: Tuntematon,
Ajankohta: 1880 - 1890 -luku
Kuva 2 Bussipysäkki Munkkivuoressa Tekijä: Palmio Jussi, Ajankohta: 1959. Bussipysäkki Munkkivuoressa. Suomen Turistiauto Oy:n bussiin ovat juuri nousemassa Lyyli Lammentausta, hänen takanaan Kaarina Lammentausta. Jonon viimeisenä vasemmalla on Lauri Lammentausta. Takana kerrostalo Ulvilantie 8. -- dia, filmi, väri.
Kuva 3 Linja -auto Helsinki -Malmi -Tapanila Rautatientorilla. Tekijä: Sundström Olof, Ajankohta: 1932.
Kuva 4 Sörnäisten satama Sörnäisten satama. Kaksi laivaa, joista toisessa lastina lautoja. Taustalla Esson öljysäiliöitä. -- negatiivi ja vedos, nitraatti paperi, mv Tekijä: Heinonen Eino, Ajankohta: 1951.
Kuva 5 Vappu Kaivopuistossa, Ullanlinnanmäellä. Tekijä: Kajantie Arvo, Ajankohta: 1950 -luku.
Kuva 6 Vapun viettoa Ruotsalaisen teatterin kulmalla. Tekijä: Jernvall Juha, Ajankohta: 1960 -luvun alku.
Kuva 7 Ylioppilaiden vappuajelua Pohjois Esplanaadikadulla. Tekijä: Timiriasew Ivan, Ajankohta: 01.05.1912.
Kuva 8 Helsingin olympialaiset 1952. Helsingin olympialaiset 1952. Maantiepyöräily, kilpailijat kääntymässä Käpyläntieltä Koskelantielle. Asuinkerrostalon alimman kerroksen parvekkeella mies tallentaa tapahtumaa elokuvakameralle. Taustalla kerrostalot Käpyläntie 2 ja 4. -- dia, filmi, väri Tekijä: Olympia-kuva Oy, Ajankohta: 1952.
Kuva 9 Vossikoita Kauppatorilla vapunpäivänä. Tekijä: Bonin Volker von, Ajankohta: 05.1963.
Kuva 10 Suomi viikko, Finska veckan Suomi viikko, Finska veckan. Ajuri J.K. Kröckell Bryggerin kärryjen kanssa Pohjoisesplanadilla. Taustalla mm. Hotel Kämp -- vedos, paperi pahvi, mv Tekijä: Tuntematon, Ajankohta: 1913.
Kuva 11 Pääpaloasema, Korkeavuorenkatu 26. Palokunta esittelee hälytyskalustoaan paloaseman edessä. Pääpaloasema, Korkeavuorenkatu 26. Palokunta esittelee hälytyskalustoaan paloaseman edessä. Edessä hydranttikärryt, keskellä miehistövaunu ja takana tynnyriruisku. -- negatiivi ja vedos, lasi paperi pahvi, mv Tekijä: Brander Signe HKM, Ajankohta: 1909.
Kuva 12 Mikonkatu 15, 17 ,19, 21 ( =15, 17, 19) Mikonkatu 15, 17 ,19, 21 ( =15, 17, 19). No 21 on rakenteilla oleva Hotelli Fennia. No 15:n kohdalla nykyisin Kaisaniemenkatu. -- negatiivi ja vedos, lasi paperi pahvi, mv Tekijä: Tuntematon, Ajankohta: 1898.
Kuva 13 Jalankulkijoita Waseniuksen kirjakaupan kohdalla, Pohjoinen Esplanadikatu 25. Tekijä: Foto Roos, Ajankohta: vuosisadan vaihde.
Kuva 14 Rouva Berta Fazer, konsuli Frans Stockmann ja rouva Edit Stockmann Eteläsatamassa Linnanlaiturilla. Tekijä: Strindberg Sven, Ajankohta: 1910.
Kuva 14 Näkymä Kalliolinnasta (Kalliolinnantie 12 ) Eteläsatamaan Vasemmalla Makasiiniranta -- vedos, paperi, mv. Tekijä: Hoffers Eugen, Ajankohta: 1860 -luku.
Kuva 15 Panoraama Tähtitieteellisestä observatoriosta Ulriikaporinvuorelta (= Tähtitorninvuorelta) pohjoiseen. Vasemmalla Unioninkatu, keskellä Saksalainen kirkko, oikealla Eteläsatama, Pakkahuoneenlaituri. Taustalla Pohjoisesplanadi 17-7. -- negatiivi, lasi, mv Tekijä: Hoffers Eugen, Ajankohta: 1867.
Kuva 16 Ruuhkaliikennettä Itäväylällä Kulosaaren kohdalla. Tekijä: Laitila Unto ?, Ajankohta: 1960 -luvun loppu.
Kuva 17 Venäjän armeijan sukeltaja lähdössä tutkimaan Eteläsatamassa tulipalossa vahingoittunutta ss Bore II:sta. Tekijä: Timiriasew Ivan, Ajankohta: 05.1915.
Kuva 18 Mattotalo Wuorion mainosauto pysäköitynä Aleksanterinkadun loppupäähän, Kolmensepänaukion laidalle. Taustalla Stockmannin tavaratalo. -- dia, filmi, väri Tekijä: Punkari Pekka, Ajankohta: 1977.
YleArkisto
September 16th, 2015
Vanha bussi, Volvi B 22/5600, vm 1937, käynnistys, ajoa mutkaisella tiellä, pysähdyksiä, lopussa moottori sammuu. Sisä.
√Ą√§nitetty / Rec: Analoginen nauha, Nagra / Analog tape, Nagra
Paikka/Place: Suomi / Finland / Nummela
Aika/Date: 02.10 1985 https://freesound.org/people/YleArkisto/sounds/322145/
YleArkisto
September 15th, 2015
Torihälyä Karkkilassa 1970-luvulla. Pieni tori, etupäässä ihmisten sorinaa, ostajia ja myyjiä. Taustalla liikennettä.
√Ą√§nitetty / Rec: Analoginen nauha, Nagra / Analog tape, Nagra
Paikka/Place: Suomi / Finland / Karkkila
Aika/Date: 11.08.1972 https://freesound.org/people/YleArkisto/sounds/322067/
YleArkisto
October 21st, 2015
Iso laiva satamassa, sumusireeni, sumutorvi hieman etäällä 3 x.
√Ą√§nitetty / Rec: Analoginen nauha, Nagra / Analog tape, Nagra / Orig. Mono
Paikka/Place: Suomi / Finland
Aika/Date: 1969 https://freesound.org/people/YleArkisto/sounds/325542/
YleArkisto
September 18th, 2015
Mercedes Benz 170 SV, vm 1954, mersu. Lähestyy kaukaa, ohiajo vasemmalta oikealle, etääntyy.
√Ą√§nitetty / Rec: DAT
Paikka/Place: Suomi / Finland / Kitee, Kesälahti
Aika/Date: 16.08.2001 https://freesound.org/people/YleArkisto/sounds/322261/
YleArkisto
July 8th, 2015
Vilkas vanhan ajan katu. Puheensorinaa (venäjää), hevosrattaita, muutama vanha auto ohi, raitiovaunu. Tehty kuvaamaan 1900-luvun alun Pietaria.
Old-time lively street, made to represent St.Petersburg at the beginning of 1900s.
√Ą√§nitetty / Rec: Kooste arkiston analogisilta nauhoilta / Mix based on archive's analogical tape material
Paikka/Place: Yle Finland / Tehostearkisto / Soundfx-archive
Aika/Date: 1970-luku / 1970s https://freesound.org/people/YleArkisto/sounds/289692/
YleArkisto
April 17th, 2015
Vilkas vanhan ajan katu. (Tehty kuvaamaan 1930-lukua). Ihmisiä, askeleita puheensorinaa. Autoja ohi harvakseen, äänimerkki. Hevoskärryt. Taustalla varpusia. Kooste.
√Ą√§nitetty / Rec: Kooste arkiston analogisilta nauhoilta / Mix based on archive's analogical tape material
Paikka/Place: Yle Finland / Tehostearkisto / Soundfx-archive
Aika/Date: 1980-luku / 1980s https://freesound.org/people/YleArkisto/sounds/271004/
YleArkisto
March 4th, 2015
Vanha polkupyörä, ajoa märällä hiekkatiellä, räminää.
√Ą√§nitetty / Rec: Analoginen nauha, Nagra / Analog tape, Nagra
Paikka/Place: Suomi / Finland / Nummela
Aika/Date: 30.11.1976 https://freesound.org/people/YleArkisto/sounds/265641/

Return to ‚ÄúFoorumin testialue‚ÄĚ

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron