Suolan saanti kovaa treenaavalle

Kehonrakentajan ja voimailijan ravinto
aminohappo
Posts: 79

Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#1 » 03 Oct 2014 19:16

En oikein muta ketjua keksinyt tälle itselle ajankohtaselle aiheelle joten laitetaan nyt tähän. Elikkä itsellä alkoi muutama kk sitten suonenvedot oikeasta jalkapohjasta jotka sain loppumaan lisäämällä aamuvitskujen joukkoon yhden 375mg magnesiuma tabletin. no nyt on taas alkanut syksyn tullen vetää tuota suonta aiika useinkin vaikka edelleen sama magnesium purkki käytössä. Viimeksikin kun lankkua tein treenin päätteeksi nin oli aika kiusallista kun veti suonta koko ajan jalkapohjasta mutta en luovuttanut vaan pidin asennon loppuun hammasta purren. Auttaako jos lisäis esim. suolaa palkkariin? Olikohan musklella että porukasta osa käyttää tota merisuolaa oliko nyt intrssa vai palkkarisa, en muista kummin. mihinkä tuon käyttö muuten perustuu? Eli vaikuttaako just noihin kramppeihin tms. Magnesiumin määrää kun en viitsis lisätä kun sitä varmasti tulee arkiruosat mutenkin. Hyvin vähän suolaa käytän muutenkin. Makaronia tai riisiä keitellessä muutama hippu merisuolaa sekaan, siinäpä mun suolan käytöt pääpiirteittäin. Kysytään nyt vanhemmilta ja viisaimmilta. eli mihin toi merisuolan lisääminen perustuu ja auttaako just noihun suonenvetoihin ym. /th(/)/

Tulihan taas piiiitkäää tekstiä...

Husse
Posts: 194

Re: Lihasmassan kasvatukseen sopiva ravinto

Post#2 » 03 Oct 2014 19:28

Aikuinen ihminen tarvitsee 5g(1,5 teelusikallista) päivässä suolaa,jos urheilee niin hien mukana lähtee paljon suoloja,silloin tarvii enemmän.
Laita intraan merisuolaa,saa laittaa kyllä enemmän kuin muutaman hipun...juu mulla ja seepriksellä intarassa eea+maltoa vähän+merisuolaa noin 6 raetta.

Mä muuten otan mankut iltaisin koska sillä hiukan väsyttävä vaikutus,kai se mankku mitä otat on sitraattia?,muut vähän hyödyttömämpiä ovat.

User avatar
Sony
Posts: 18267

Re: Lihasmassan kasvatukseen sopiva ravinto

Post#3 » 03 Oct 2014 19:42

Suolaa vaan kurkusta alas, jos sitä hyvin niukasti käyttää normaalisti. Kesällä tankkasin merisolaa, koska hiki lensi jatkuvasti.

User avatar
Sony
Posts: 18267

Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#4 » 03 Oct 2014 20:14

Tein tälle aiheelle uuden ketjun, koska suola on tärkeä kovaa treenaavalle./th(/)/

duga

Re: Lihasmassan kasvatukseen sopiva ravinto

Post#5 » 03 Oct 2014 21:20

Husse wrote:Aikuinen ihminen tarvitsee 5g(1,5 teelusikallista) päivässä suolaa

Toi on maksimisuositus. Minimimäärä on 0,5g natriumia, eli lisättyä suolaa ei välttämättä tarvitse.

Husse
Posts: 194

Re: Lihasmassan kasvatukseen sopiva ravinto

Post#6 » 03 Oct 2014 21:28

duga wrote:
Husse wrote:Aikuinen ihminen tarvitsee 5g(1,5 teelusikallista) päivässä suolaa

Toi on maksimisuositus. Minimimäärä on 0,5g natriumia, eli lisättyä suolaa ei välttämättä tarvitse.


Joo jos pelailee golffia ja väliajat googlettaa koneella niin hikikään ei irtoa,kun hikoilee kunnolla niin kyllä tarve lisääntyy huomattavasti.

Muuten vielä jos on kovalla dietillä niin silloinkin tarve ylimääräiseen lisääntyy koska normisafkasta ei saa riittävästi.

Merisuola paras tuohon tarpeeseen.

Jos syö valmisruokapaskaa niin varmasti saa jopa liikaakin suolaa /#nauru/"
Last edited by Husse on 03 Oct 2014 21:31, edited 1 time in total.

User avatar
Sony
Posts: 18267

Re: Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#7 » 03 Oct 2014 21:29

En usko noita suosituksia pätkääkään. Tutkijat tutkineet tavan tallaajaa, sohvalla makaajaa joka ei koskaan hikoile. Verenpaineeni ei nouse yhtään vaikka hörpin merisuolaa juomaveden mukana päivästä toiseen. Kunnolla kun saunassa hikoilee tunnin, niin siinä alkaa merisuola maistumaan hyvälle. ##sy/"

Husse
Posts: 194

Re: Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#8 » 03 Oct 2014 21:35

xxxx wrote:En usko noita suosituksia pätkääkään. Tutkijat tutkineet tavan tallaajaa, sohvalla makaajaa joka ei koskaan hikoile. Verenpaineeni ei nouse yhtään vaikka hörpin merisuolaa juomaveden mukana päivästä toiseen. Kunnolla kun saunassa hikoilee tunnin, niin siinä alkaa merisuola maistumaan hyvälle. ##sy/"


Duga ei hikoile saunassa,salilla,eikä muuallakaan,yläluokan ei tarvitse hikoilla,pelkää että kroppa kuihtuu näkymättömiin jos saunaan menee /th(/)/

User avatar
Sony
Posts: 18267

Re: Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#9 » 03 Oct 2014 21:39

Kannattaa kuunnella sitä kehoa, joka kertoo kyllä mitä se tarvitsee.

Seepris
Posts: 43

Re: Lihasmassan kasvatukseen sopiva ravinto

Post#10 » 03 Oct 2014 21:43

duga wrote:
Husse wrote:Aikuinen ihminen tarvitsee 5g(1,5 teelusikallista) päivässä suolaa

Toi on maksimisuositus. Minimimäärä on 0,5g natriumia, eli lisättyä suolaa ei välttämättä tarvitse.


Näytäpä Eevertti se tutkimus, missä tuo MINIMI 0,5 g natriumia mainitaan. Ja näytä samalla, ketä siinä on testattu. Kovaa treenaavia ihmisiä vai taviksia?

Poistettu

Re: Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#11 » 03 Oct 2014 22:15

En kyllä ole koskaan tarvinnut erikseen lisäsuolaa, vaikka kesälläkin umpimärkänä treenistä. Kuten myös tänään.

Käytän ruuassa reippaasti suolaa, joten en ole koskaan kokenut lisätarvetta... Tosin joskus on tehnyt suolakurkkua mieli ja olen kaupasta matkalla ottanut evääksi.

Kovalle dieetillä vois tosiaan olla suolan tarve, kun ei voisi syödä normaalisti.

duga

Re: Lihasmassan kasvatukseen sopiva ravinto

Post#12 » 03 Oct 2014 22:45

Seepris wrote:
Näytäpä Eevertti se tutkimus, missä tuo MINIMI 0,5 g natriumia mainitaan. Ja näytä samalla, ketä siinä on testattu. Kovaa treenaavia ihmisiä vai taviksia?

Luolamies ei suolaa lisännyt, ja alle 0,8g tuli natriumia. Kaliumia tuli moninkertaisesti nykyihmiseen verrattuna, jolla on toi suhde pielessä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruokasuola ... aikutukset
Grammassa suolaa on noin 0,4 grammaa natriumia (Na). 1 g natriumia = 2,5 g suolaa. Natriumin riittäväksi ja turvalliseksi minimisaanniksi aikuisilla on arvioitu 1,5 g suolaksi laskettuna. Sen saa elintarvikkeiden luontaisesti sisältämästä natriumista.[11]


Ravinnosta johtuvaa natriumin puutetta ei tunneta, koska ruoassa on suolaa monta kertaa enemmän kuin mitä ihminen tarvitsee.[4] Liian alhainen veren natrium, hyponatremia, voi syntyä vain kahdella eri mekanismilla: natriumia joko menetetään liikaa tai elimistöön kertyy liikaa vettä.[3] Suolan puute voi aiheutua lääkityksestä, syömättömyydestä, hikoilusta, runsaasta veden juonnista, joistain sairauksista tai ripulista tai oksentelusta.[5][3][4] Etenkin vanhukset voivat kärsiä suolan puutteesta syömättömyyden ja lääkityksensä johdosta. Hyponatremian oireita ovat väsymys, voimattomuus, päänsärky ja pahoinvointi, sekä joskus lihasheikkous, kouristelu ja sekavuus.[5]
Last edited by duga on 03 Oct 2014 22:50, edited 3 times in total.

Husse
Posts: 194

Re: Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#13 » 03 Oct 2014 22:45

Rautarunnari wrote:En kyllä ole koskaan tarvinnut erikseen lisäsuolaa, vaikka kesälläkin umpimärkänä treenistä. Kuten myös tänään.

Käytän ruuassa reippaasti suolaa, joten en ole koskaan kokenut lisätarvetta... Tosin joskus on tehnyt suolakurkkua mieli ja olen kaupasta matkalla ottanut evääksi.

Kovalle dieetillä vois tosiaan olla suolan tarve, kun ei voisi syödä normaalisti.


Oot muuten syönyt sillipurkin palkkariksi...se kertoo tarpeesta.

Husse
Posts: 194

Re: Lihasmassan kasvatukseen sopiva ravinto

Post#14 » 03 Oct 2014 22:49

duga wrote:
Seepris wrote:
Näytäpä Eevertti se tutkimus, missä tuo MINIMI 0,5 g natriumia mainitaan. Ja näytä samalla, ketä siinä on testattu. Kovaa treenaavia ihmisiä vai taviksia?

Luolamies ei suolaa lisännyt, ja alle 0,8g tuli natriumia. Kaliumia tuli moninkertaisesti nykyihmiseen, jolla on toi suhde pielessä.


Myös puhelinpylväällä on samanlaisia ajatuksia kun sulla https://www.youtube.com/watch?v=l56sAMVMexo

User avatar
Sony
Posts: 18267

Re: Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#15 » 03 Oct 2014 23:01

Suolan vaaroista varoitellaan jatkuvasti, ja sen verenpainetta nostavasta vaikutuksesta. Omalla kohdalla ei verenpaineet nouse luonnollista merisuolaa syömällä. reilusti alle 120 on yläpaine. Taitaa olla pienen ihmisryhmän ongelma tuo verenpaineen nousu. Verenpaineongelmat ovat monisyinen juttu ja se painen alentaminen vaatii niin monen asian korjausta, eikä jotain suolan rajoittamista. (Tämä on oma näkemys asiasta)

Poistettu

Re: Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#16 » 03 Oct 2014 23:09

Husse wrote:
Oot muuten syönyt sillipurkin palkkariksi...se kertoo tarpeesta.


Totta on "aam"/)

Viime kesänä kävi muutaman kerran noin. ##sy/"

Seepris
Posts: 43

Re: Lihasmassan kasvatukseen sopiva ravinto

Post#17 » 03 Oct 2014 23:23

duga wrote:
Seepris wrote:
Näytäpä Eevertti se tutkimus, missä tuo MINIMI 0,5 g natriumia mainitaan. Ja näytä samalla, ketä siinä on testattu. Kovaa treenaavia ihmisiä vai taviksia?

Luolamies ei suolaa lisännyt, ja alle 0,8g tuli natriumia.]


Nyt ei kait puhuttu luolamiehistä, vaan nykyajan treenaajista, miehistä tai naisista. Hiukan eri asia lienee.

duga

Re: Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#18 » 03 Oct 2014 23:27

xxxx wrote:Suolan vaaroista varoitellaan jatkuvasti, ja sen verenpainetta nostavasta vaikutuksesta. Omalla kohdalla ei verenpaineet nouse luonnollista merisuolaa syömällä. reilusti alle 120 on yläpaine. Taitaa olla pienen ihmisryhmän ongelma tuo verenpaineen nousu. Verenpaineongelmat ovat monisyinen juttu ja se painen alentaminen vaatii niin monen asian korjausta, eikä jotain suolan rajoittamista. (Tämä on oma näkemys asiasta)

vatsasyövän riskiä myös nostaa

User avatar
Sony
Posts: 18267

Re: Suolan saanti kovaa treenaavalle

Post#19 » 03 Oct 2014 23:33

Lähes kaikki mitä syöt ja juot nostaa riskitasoa. /th(/)/

aminohappo
Posts: 79

Re: Lihasmassan kasvatukseen sopiva ravinto

Post#20 » 04 Oct 2014 00:53

Husse wrote:Aikuinen ihminen tarvitsee 5g(1,5 teelusikallista) päivässä suolaa,jos urheilee niin hien mukana lähtee paljon suoloja,silloin tarvii enemmän.
Laita intraan merisuolaa,saa laittaa kyllä enemmän kuin muutaman hipun...juu mulla ja seepriksellä intarassa eea+maltoa vähän+merisuolaa noin 6 raetta.

Mä muuten otan mankut iltaisin koska sillä hiukan väsyttävä vaikutus,kai se mankku mitä otat on sitraattia?,muut vähän hyödyttömämpiä ovat.


No eipä taida olla sitraattia kun katoin äsken niin magnesium stearate ja jotain muuta lisäaineita luki purkissa Sellainen leaderin mankku purkki, ostin lähikaupasta kun oli 30% alessa kun vanhaksi menossa. Pitänee vaihtaa sitraattiin sitten. mutaa kuten sanottu niin alussa toi toimi mut nyt on vedot palanneet. ja aina oikeesta jalkapohjasta vetää, ei ikinä muualta.

Return to “Ravinto”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron